Tuottajatarina

Puhdasta Hereford-pihvikarjaa

Laidun Hereford on kahden emolehmätilan puhdasta Hereford-pihvikarjanlihaa myyvä markkinointiyritys Teuvalta. Laurea ammattikorkeakoulun opiskelijat haastattelivat blogiimme Laidun Herefordin tuottajaa, Jussi Harjua.

Kerro Laidun Herefordin taustasta?

– Laidun Hereford on kahden emolehmätilan markkinointiyritys, ja myymme pelkästään puhdasta Hereford -pihvikarjan lihaa. Hereford on rodultaan sellainen, että se käyttää nurmen valtavan hyvin edukseen ja kasvaa sillä hyvin. Ruholla on taipumusta rasvoittua, ja kun se myydään teurastamolle, he antavat rasvavähennyksiä lihasta. Eläin syö pelkkää heinää, joten rasvassa on runsaasti Omega 3 ja 6 rasvahappoja, eli terveellisiä rasvahappoja.

Me tuotamme huippulihaa – Herefordhan on maailmanlaajuisesti tunnustettu todella laadukkaaksi pihvikarjan lihaksi – mutta saamme siitä huonoa hintaa rasvavähennyksin takia, ja siitä lopulta tehdään vain keittokinkkua. Kasvatamme eläimen vasikasta asti ja sen jälkeen siitä tehdään keittokinkkua – se ei motivoi tuottajaa ja tuntuu siltä, ettei raaka-ainetta arvosteta. Siitä se idea alun perin sitten lähti, lähdimme kokeilemaan josko markkinat löytyisivät kuluttajilta ja ravintoloista suoraan. Vuonna 2011 rupesimme ideaa kehittämään ja Markus Maulavirta lähti kehittelemään tuotteita meille. Pikkuhiljaa juttu on paisunut ja 2014 palkkasimme työntekijän hoitamaan konttoripuolta. Tilauksia ja verkkokaupan hallintaa kun ei enää kerennyt traktorin päältä tekemään, kun niitä eläimiäkin pitää hoitaa.

Oletko ollut tyytyväinen siihen, että olet lähtenyt tuottamaan lähiruokaa?

– Kyllä olen ollut, ei se rahaa ole vielä tuonut, mutta elämisen laatua se on nostattanut. Siitä on tullut mielekkyyttä kasvattamiseen ja on hienoa tuottaa eläimiä ihmisille, joista tietää että he arvostavat sitä lopputuotettakin. Arvostus ja sen lisääntyminen näkyy, ja kokoajan mennään parempaan päin.

Miksi päätit ryhtyä tuottajaksi?

– Meillä oli aikoinaan kotona maatila ja oli lapsesta asti selvää, että se on oikea ala. Vuosikymmenien aikana se on selkeytynyt kokoajan. Silloin kun liityttiin EU:hun, meillä oli viljatila. Silloin hankin naapurilta toisen tilan ja siellä oli navetta, pidimme vaimoni kanssa lypsykarjaa 15 vuotta. Meillä oli siinä myös lämpöyrittäjyyttä ja rakennemuutoksessa oli valittava, laajennetaanko lypsykarjanavettaa todella isoksi – teollisempaan malliin – vai siirrytäänkö emolehmätuotantoon. Täytyy sanoa, että meille oikea valinta oli, ettemme laajentaneet lypsypuolta suuremmaksi. Ratkaisut ovat aina tietysti tilakohtaisia, mutta meille tämä sopi paremmin kuin hyvin.

img_0663

Mitkä ovat Laidun Herefordin suosituimpia tuotteita?

– Määrällisesti jauheliha, sitähän myös tulee ruhosta eniten. Se on lyönyt itsensä hyvin läpi, se on erittäin vähärasvaista ja siinä on paljon proteiinia. Rasvaprosentti on 7-10 %, riippuen hiukan eläimestä, joten se on urheilijoille erittäin hyvää evästä. Lisäksi pihvikarjan jauheliha on täysin erilaista verrattuna kaupan jauhelihaan, esimerkiksi meidän lapsia ei voi enää viedä McDonald’siin syömään, kun liha siellä on aivan eri verrattuna meidän tuottamaan lihaan.

Tulevaisuuden näkymät? Laajennusta?

– Eläinmäärää ei ole tarvetta lisätä, me myymme tällä hetkellä puolet itse kasvattamistamme eläimistä suoramyynnin kautta. Siinä on kuitenkin vielä toinen puoli varaa kasvaa, joten vielä toistaiseksi ei tarvitse laajentaa eläinmäärää. Tavoite on, että saamme pikkuhiljaa myyntiä lisättyä ja saamme kannattavuutta yritykselle. Silloin kun muutuimme osakeyhtiöksi, idea oli se, että saamme talouden luvut paremmin haltuun, kun yritys ei ole maatilan sisällä. Silloin näemme oikeasti ne luvut, että kannattaako tämä vai ei. Ei ole vielä voittoa tuonut, että juuri ja juuri pääsemme omillemme. Olen kuitenkin aina sanonut, että kaikki harrastukset maksaa, ettei se hirvimetsällä käyntikään ilmaista ole. Vielä kuitenkin mennään harrastuspohjalta, eli palkkaa ei nosteta. Tulevaisuudessa tietysti toiveena olisi, että palkkaa pystyisi nostamaan. Kunhan ihmiset vain oppisivat ostamaan lähiruokaa netistä.

Onko ruokaasuomesta.fi auttanut myynnissä?

– On auttanut paljon, meillä oli verkkokauppa jo monta vuotta ennen liittymistä ruokaasuomesta.fi:hin. Näkyvyyttä ei vain oikein ollut ja kun rahaa ei riitä siihen näkyvyyden hankkimiseen, eikä ole riittäviä kontakteja, niin kyllä se on auttanut todella paljon. Meillä on erittäin positiiviset kokemukset tästä verkkokaupasta. Emme koe muiden tuottajien kanssa olevamme kilpailijoina, vaikka jokaisella on omatkin verkkokauppansa. Ennemminkin ne vain tukevat toinen toistansa. Jopa isot teurastamot ovat myöntäneet, että suoramyynti tuo oikeanlaista näkyvyyttä kasvattamiselle Suomessa. Ruokaasuomesta.fi tuo läpinäkyvyyttä kasvattamiselle. Saadaan ihmiset myös kaupungissa ymmärtämään, miten maalla toimitaan.

Miksi lähiruoka on sinulle tärkeää?

– Kun on itse kierrellyt maailmalla, on huomannut että kun tietää alkuperän – eli missä ja miten tuote on tuotettu -, niin silloin tietää mitä syö. Siten tietää, että tuotteessa ei ole mitään ylimääräisiä ainesosia, antibiootteja, hormoneja tai mitään muutakaan. Se on mielestäni tärkein asia tässä.

Laidun Hereford on mukana ruokaasuomesta.fi pop up -myymälässä viikoilla 44–45 ja 50–51. Mitä tuotteita teillä on siellä myynnissä?

– Sieltä löytyy pihviä, jauhelihaa, luomusäilykkeitä, makkaraa ja kaikenlaista muuta, meillä on siellä laaja valikoima.

syysheret

 

Lisää tuottajatarinoita

img01

Krannin tila

Ruokaasuomesta.fi tuottajatarina

Lue
img01

Laidun Hereford

Ruokaasuomesta.fi tuottajatarina

Lue
img01

Pesolan Pihviliha

Ruokaasuomesta.fi tuottajatarina

Lue
img01

Mustila Viini Oy

Ruokaasuomesta.fi tuottajatarina

Lue
img01

Vanhantalon Hereford

Ruokaasuomesta.fi tuottajatarina

Lue

Haluatko aloittaa myynnin netissä?

Oman verkkokaupan perustaminen ei ole koskaan ennen ollut näin helppoa. Ruokaasuomesta.fi on markkinapaikka, jossa tuottajat voivat itse myydä tuotteitaan suoraan asiakkaille. Liittymällä mukaan palveluun saat käyttöösi oman profiilisivun, verkkokaupan, maksupalvelut ja kaiken tarvittavan nettimyynnin aloittamiseksi.

Palvelun avulla voit tehostaa markkinointia, helpottaa myyntiä ja ylläpitää asiakassuhteita. Me markkinoimme palvelua ja samalla sinua sekä tuotteitasi. Ruokaasuomesta.fi palvelun tavoitteena on lisätä lähiruoan menekkiä, lyhentää ruoan kulkemaa ketjua, vähnetää ruoan hävikkiä ja parantaa tuottajien katetta.

Kyllä, olemme edullisin markkinapaikka myyjille!

Olemme kehittäneet palvelua yhdessä tuottajien kanssa ja tavoitteenamme on tarjota erinomaisia palveluita kohtuulliseen hintaan. Tuomalla kaikki tuottajat ja asiakkaat yhteen osoitteeseen, pystymme tarjoamaan tuottajille verkkokaupan ja maksupalvelut käyttöön huomattavasti edullisemmin kuin mitä vastaavien palveluiden hankkiminen tulisi maksamaan muuta kautta hankittuina.

Palvelua käyttäessäsi maksat vain toteutuneesta myynnistä. Veloitamme myynnistä 5 % provision. Veloittamallamme summalla pystymme takaamaan kaikille osapuolille turvallisen ja toimivan palvelun. Huomaat pian, että veloitamme vain murto-osan siitä, mitä maksaisit käyttäessäsi muita kanavia.

Liity nyt Ruokaasuomesta.fi myyjäksi →