Suomalainen ruoka Kiinan markkinoille – Finnish Food to China market

Mikä on suomalaisen ruoan valttikortti ulkomailla? Keittiömestari Pasi Kuronen oli mukana puhumassa suomalaisen ruoan puolesta Hong Kongissa järjestetyillä maailmanluokan ruoka-alan messuilla. Lue vieraskynäkirjoituksesta Pasin kokemuksia messujen annista ja ajatuksia suomalaisen ruoan erityisyydestä.

 

See English version below

Aasian suurimmat ruoka-alan ammattilaisten messut HOFEX 2017 pidettiin Hong Kongissa 8.-11.5.2017 Noin 9 kertaa Helsingin messukeskuksen kokoisessa, valtavassa Hong Kong Convention & Exhibition Center:ssä oli mukana yli 2500 näytteilleasettajaa, 57 eri maasta.

Suomen osallistuminen messuille oli Finpro:n kansallisen vientiohjelman Food from Finland:in ansiota. Food from Finland valitsi mukaan 10 yritystä, joiden tuotteet tulevat Suomen puhtaasta pohjoisesta luonnosta.

Maailman puhtain vesi, puhdas luonto ja maailman turvallisin ruoka olivatkin monen suomalaisen näytteilleasettajan myyntiargumentteja, innostuneen ja kiinnostuneen asiakkaan pysähtyessä heidän tiskilleen.

Suomen osastolla mukana olivat:
Alberga Brewing
Finnish Cheese Company
Hartwall
Helsingin Kalatalo
Hunajainen SAM
Kotipellon Puutarha
L’Uomu Nokka
Mahla Forest
Sinebrychoff
VEEN Waters

Itse olin messujen ajan Kotipellon Puutarhan palveluksessa, nimikkeellä Chef, hoitamassa myyntiä ja esittelemässä sekä maistattamassa heidän versojaan ja syötäviä kukkiaan. Kotipellon tapauksessa voidaan puhua kansainväliselläkin tasolla erikoistuotteesta. Ylistävän ja innostuneen vastaanoton perusteella voi myös vetää johtopäätöksen, että heidän trendikkäät, innovatiiviset ja huippulaadukkaat tuotteensa ovat Aasiankin markkinoilla erittäin haluttuja.

Asiakassuhteita luotiin neljän päivän aikana niin Hong Kongiin, Macaoon, Filippiineille, Thaimaahan kuin manner-Kiinaankin. Uusien asiakkaiden joukossa oli kaikkea ruokabloggaajista, yksityisten ravintoloiden kautta valtaviin kansainvälisiin hotelli- ja ravintolaketjuihin.

Suomen osastolla oli erittäin hyvä henki koko tapahtuman ajan ja Food from Finlandin Esa Wrang ja Johanna Heikkinen pitivät meistä hyvää huolta. He olivat myös luoneet messuosaston ilmeen, mikä erottui 57 maan joukosta edukseen puhtaan valkoisena ja raikkaana, koivumetsineen ja selkeine yritysosastoineen.

Pohjoismaalainen ja ennen kaikkea suomalainen ruoka oli muutenkin näyttävästi esillä messujen aikana. Palkittu ruokalehti TK (Tasting Kitchen) julkaisi yhtenä messupäivänä uuden numeronsa, joka oli pyhitetty lähes kokonaan pohjoismaiselle ja suomalaiselle ruoalle.

Julkaisutilaisuudessa kutsuttuina puhujina kuultiin mm. Jaakko Sorsa, joka on jo vuosia tehnyt Hong Kongilaisille suomalaista ruokaa tutuksi mm. FINDS-ravintolassaan. Maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio puhui tilaisuudessa suomalaisen ruoan eettisyydestä ja turvallisuudesta sekä siitä, miten paljon Suomen eläintiloilla eläinten hyvinvointiin on panostettu.

Samana päivänä osallistuin kutsuttuna lähiruoan asiantuntijavieraana Suomi 100 -hankkeen järjestämään paneelikeskusteluun, jonka aiheena oli ”Clean and sustainable food from Finland”. Muina panelisteina olivat Food from Finlandin Esa Wrang ja Kyrö Distilleryn Aasian edustaja sekä Eviran edustaja. Keskustelussa puhuttiin mm. kestävän kehityksen innovaatioista ruokatuotannon saralla ja siitä, miten suomalaista alan osaamista voitaisiin tuoda Kiinan käyttöön ja hyödyksi. Samalla tuotiin paikalliselle lehdistölle ja yleisölle edelleen esiin Suomen ainutlaatuisen, rikkaan luonnon anti ja haastavat mutta maailman puhtaimman ruoan tuottamiseen mahdollistavat olosuhteet.

Suomalaisten pientuottajien kannattaa satsata brändäämiseen. Ottaa siihen vaikka ulkopuolista apua sen alan ammattilaisilta. Tietysti näitä tekstissäkin mainittuja etuja Suomen puhtaudesta sekä neljästä vuodenajasta kannattaa käyttää markkinoinnissa. Meillähän maaperä on n. puolet vuodesta jäässä, mikä tappaa haitallisia aineita ja siten emme tarvitse niin paljon kemiallisia aineita.

Käsittämättömän isossa Hofex 2017 tapahtumassa vieraili lähestulkoon 40000 ruoka-alan ammattilaista. Pohjoinen ja eksoottinen Suomi toi ylpeydellä ja onnistuneesti osaamisensa esiin tässä hienossa tapahtumassa. Meillä on aivan ainutlaatuinen maa ja lukematon määrä ainutlaatuisia tuotteita, jotka meidän vaan pitää suunnitelmallisesti ja ammattimaisesti viedä ulkomaille. Kysyntää ja kiinnostusta on, ja esim. Aasian markkinoilla on mieletön markkinapotentiaali. Jonkin verran ruoka-alan vientiä Aasiaan jo on. Uskon, että tämän tapaiset mukanaolot avaavat ovia monille uusille yrittäjille päästä viemään tuotteitaan sellaisille asiakassegmenteille, jotka todella osaavat arvostaa puhdasta ja turvallista ruokaa.

 

Pasi Kuronen
Keittiömestari, lähiruokaspesialisti
kuronen.pasi@gmail.com
0503073857

Tutustu myös KaksKokkiin – suomalaisen työn ja lähiruoan sanansaattajaan: https://www.facebook.com/kakskokkii/?fref=ts

 

 

 

 

********************************************************************************************************

 

Finnish Food to China Market

 

HOFEX 2017, Asia’s most large-scale F&B trade fair was held in Hong Kong between 8th – 11th May. The mega trade show took place at the Hong Kong Convention and Exhibition Center, welcoming more than 2500 exhibitors from 57 different countries.

The participation of Finland was organised by Finpro and their national food export programme named “Food from Finland”. Ten companies were selected with products coming from the country’s pristine Northern nature.

Finland boasts the world’s cleanest water, nature as well as the most secure food source, providing strong backing for many Finnish exhibitors to present their products to customers.

Exhibitors of Finnish National Pavilion:

Alberga Brewing
Finnish Cheese Company
Hartwall
Helsingin Kalatalo
Hunajainen SAM
Kotipellon Puutarha/Kotipelto Garden
L’Uomu Nokka
Mahla Forest
Sinebrychoff
VEEN Waters

Pasi Kuronen was working as a Chef with Kotipelto Garden during HOFEX, to introduce their sprouts and edible flowers to the visitors and invite them to taste the familiar yet disguised flavours under the colourful looks.

These products are truly special and recognised internationally, met with customers’ praised and excited acceptance. You can come to the conclusion that their trendy, innovative and top-quality products will be sought after in the markets in Asia.

Pasi and the Kotipelto Garden team established contact with customers from Hong Kong, Macau, the Philippines, Thailand and Mainland China, just to mention a few. They met various audience such as bloggers, small restaurants, restaurant groups and hotels.

According to Pasi, a joyful spirit prevailed in the Finland national pavilion throughout the whole fair as Food from Finland’s Programme Director Esa Wrang, and Project Manager Johanna Heikkinen took great care of each exhibitor. There were the ones behind the tasteful look of the pavilion that stood out well from the other countries with the fresh white colour, birch forest design and clear company sections.

Nordic and, in particular, Finnish food was widely introduced during the trade fair. Award-winning epicurean magazine Tasting Kitchen (TK) released their latest issue during the second day of HOFEX (9th May). The issue is dedicated to Nordic food and beverages, chefs and restaurants. TK invited speakers such as Jaakko Sorsa who, for 12 years, has been making pure Nordic and Finnish food that has received widespread acclaim amongst Hong Kong people, making FINDS an iconic place for Nordic dining. The Deputy Minister of Agriculture and Forestry of Finland, Jaana Husu-Kallio spoke about the ethical Finnish food and how much Finns were investing in animal welfare.

It was the same day when Pasi participated in a panel discussion with the local F&B professionals. Title of the panel was “Clean and Sustainable Food from Finland”. Innovations in sustainable food production, Finland’s know-how in food safety and how China can benefit from that knowledge were discussed. Part of the world’s best kept secret was disclosed on how Finland’s unique and rich natural landscape are making it possible for it to produce the world’s cleanest food despite the challenges faced by the food production industry worldwide.

Nordic countries and the exotic Finland were successful in showing the world with pride and honour the know-how in food safety and maintaining top food production quality. “We have a very unique country and countless amount of special products that we just have to export professionally and systematically. Demand and interest are out there, especially in Asia’s markets here there is a huge potential.” Pasi believes that this kind of exposure like HOFEX will open doors to many companies that look to export their products and find customers that value clean and safe food.

 

Pasi Kuronen
Chef, local food specialist
kuronen.pasi@gmail.com
+358503073857

 

 

Kommentointi