Suomalainen kvinoa on oikea “supervilja”

Blogimme vieraskynän varressa tarinoi tällä kertaa Anu Hätinen alias Kaurapuuroinspiraattori. Anu inspiroituu terveellisten herkkujen tekemisestä. Tässä kirjoituksessa Anu kertoo yhdestä suosikkiraaka-aineestaan kvinoasta, ja jakaa superherkullisen reseptin, joka on erityisesti suklaan ystävien mieleen.

Onko kvinoa jo tuttu sinulle? Se on minun yksi suosikki raaka-aineeni keittiössä, sillä siitä saa monipuolisesti loihdittua niin suolaisia kuin makeita ruokia. Tiesitkö, että tätä ravintorikasta kasvia saa nykyään myös suomalaisena ja luomuna.

Kinua eli Kvinoa (Chenopodium quinoa, engl. quinoa) on tuhansia vuosia vanha Etelä-Amerikkalainen inkaintiaanien viljelemä viljelykasvi (siemenkasvi). Se ei ole heinäkasvi kuten viljat, mutta sen siemeniä käytetään ruoanvalmistuksessa viljojen tapaan. Kvinoan lehtiä taas voi käyttää lehtivihannesten tapaan. Kvinoan tunnetuimpia sukulaisia ovat jauhosavikka, punajuuri ja pinaatti.

Kvinoa on luonnostaan gluteeniton, joten se soveltuu hyvin keliaakikoille ja muille gluteenitonta ruokavaliota noudattaville. Lisäksi kvinoan proteiini on hyvin sulavaa, joten myös herkkävatsaiset voivat käyttää sitä.

Ravintorikkaasta kvinoasta monipuolisuutta ruokavalioon

Kvinoa on hyvä lisä monipuoliseen ruokavalioon. Siinä on paljon proteiinia (lähes 14g/100g), hyvälaatuista rasvaa (omega3-rasvahappoja), runsaasti ravintokuitua ja kivennäisaineita sekä kaikkia ihmisen tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja oikeassa suhteessa.

Kvinoan siemeniä voidaan käyttää kokonaisena, jauhettuna, keitettynä tai paahdettuna. Kvinoa on huuhdeltava ennen käyttöä kuumalla vedellä. Huuhtelu poistaa kvinoan pinnalla olevan kitkerän makuisen saponiinin. Koska siemenet ovat kovin pieniä, niitä ei voi huuhdella esimerkiksi tavallisella siivilällä. Itse käytän apuvälineenä kestosuodatinta.

kvinoa pussi ja suodatin

Kvinoan maku on mieto ja pähkinäinen. Sitä voi käyttää erittäin monipuolisesti ruoan lisäkkeenä, salaateissa, keitoissa ja risotossa. Minulle kvinoa on yksi puurosuosikeistani ja siitä saa tehtyä niin tavallista puuroa, kuin myös ihanan kuohkeaa ”vispipuuroa” sekoittamalla tehosekoittimessa keitettyä kvinoaa kasvimaitoon. Mausteeksi riittää esimerkiksi vaniljajauhe tai suomalaiset marjat. Makeutusta voi tuoda esimerkiksi hunajalla tai vaahterasiirapilla. Kvinoasta voi tehdä myös itse hapatettua jukurttia ja se sopii hyvin jälkiruokien ainesosaksi. Vain mielikuvitus voi olla rajana kvinoa käytössä.

Itse käytän suomalaista Rainingon luomukvinoaa, jonka maku ja koostumus ovat mielestäni parhainta verrattuna vastaaviin muiden merkkien tuotteisiin. Suosimalla Rainingon kvinoaa voin myös olla varma raaka-aineen alkuperästä. Suomalainen kvinoa on myös ekologisempi ja eettisempi valinta kuin ulkomainen.

Kvinoasta suklaaherkku pääsiäiseen

Viime aikoina olen alkanut kokeilla kvinoan käyttöä yhä enemmän jälkiruokien teossa. Rakastan suklaisia vanukkaita ja lapsuudessani suosikkejani olivat Jacky-ja Naminami-vanukkaat. Herkkävatsaisena en voi tehdä vegaanisia ja gluteenittomia vanukkaita esimerkiksi avocadoa käyttäen. Myös chiansiemeniä käytetään paljon vanukkaiden teossa, mutta en pidä oikein sen koostumuksesta. Lähdinkin kokeilemaan kvinoaa vanukkaan pääraaka-aineena.

Tämä vanukas koostuu muutamasta yksinkertaisesta raaka-aineesta ja se on helppo valmistaa. Reseptissä yhdistyy kvinoa pehmeys ja suklaan viettelevä maku. Vanukas sopii myös vegaaneille. Ohjeesta tulee kaksi isoa tai kolme pientä annosta. Valmistusaika on n. 30 minuuttia.

 Kvinoa-suklaavanukas (gluteeniton ja vegaaninen)

2 dl Rainingon luomukvinoaa (keitettynä)

1 dl kookosmannaa (esim. Foodin)

1½ rkl raakakaakaojauhetta (esim. Foodin), tai halutessasi voit käyttää makeuttamatonta kaakaojauhetta.

½ tl vaniljajauhetta

1-2 rkl vaahterasiirappia tai agavesiirappia oman maun mukaan (tai ei-vegaanisena hunajaa)

n. ½ dl makeuttamatonta mantelimaitoa (tai muuta kasvimaitoa esim. kauramaitoa)

Keitä kvinoa pakkauksen ohjeen mukaan (muista huuhdella kvinoa hyvin ensin). Anna jäähtyä hieman. Kvinoa saa olla vielä lämmintä, jotta kookosmanna sulaa joukkoon. Laita keitetty kvinoa, kookosmanna, raakakaakaojauhe, makeutus, vaniljajauhe sekä tilkka mantelimaitoa tehosekoittimeen ja sekoita ainekset tasaiseksi massaksi. Laita vanukasseos tarjoiluastioihin ja anna tekeytyä jääkaapissa muutaman tunnin ennen tarjoilua. Koristele esimerkiksi suomalaisilla vadelmilla, kaakaonibseillä tai kookoshiutaleilla. Tarjoile ja nauti vaikka pääsiäisaterian jälkiruokana.

Vinkki: Jos haluat vanukkaaseen minttusuklaan makua, lisää seokseen muutama tippa piparminttu-uutetta. Vahvan kahvitilkan lisääminen seokseen tuo vanukkaaseen cappuccinon makua. Itse keitän kerralla isomman annoksen kvinoaa, josta käytän puolet aamupuuroon ja puolet vanukkaan tekoon.

Herkullisia vanukashetkiä ja aurinkoista pääsiäisen aikaa toivottaen, Kaurapuuroinspiraattori

Kirjoituksessa käytetty lähde: http://www.luomukvinoa.fi/index.php?pid=14

 

Kirjoittaja Anu Hätinen alias Kaurapuuroinspiraattori

Linkki instaan: https://www.instagram.com/kaurapuuroinspiraattori/ 

 

 

 

 

Kommentointi