Elintarvikkeen laatumerkki viestii tuotteen laadusta, ympäristöystävällisestä tuotantotavasta ja tuotantoalueesta

Ruoan alkuperä ja tarinat ovat yhä tärkeämpiä elintarvikkeiden myynnissä. Esimerkiksi laatumerkein voidaan todistaa tuotteen olevan kotimainen, hyvin tuotettu ja/tai sillä olevan positiivinen vaikutus ympäristöön. Laatumerkkien maailmaan meidät johdattelee vieraskynässä Heli Gynther, joka pureutuu erityisesti alueelliseen D.O. Saimaa -merkkiin.

Globalisaation seurauksena elintarvikemarkkinat keskittyvät, tuotteiden alkuperä helposti hämärtyy, jäljitettävyys vaikeutuu ja myös ruokaväärennökset yleistyvät. Ravintoloihimme, ruokaloihimme ja kotipöytiimme on tarjolla esim. lihaa, joka on reissannut ympäri maapalloa. Alkuperämaa voi olla Brasilia, jossa eläin on kasvatettu ja teurastettu. Sieltä liha matkaa leikattavaksi Australiaan, josta tukkuun Hollantiin ja edelleen Suomeen. Täällä liha teollisuuden, kaupan ja ravintoloiden kautta päätyy meidän nautittavaksemme. Aivan vastaavasti nautimme maailman matkaajista, kun syömme tänne lennätettyjä, raakana poimittuja vihanneksia ja hedelmiä.

 

Merkittävä alkuperä

Tätäkö haluamme? Yhä useampi on alkanut tiedostaa, että alkuperällä ja jäljitettävyydellä on merkitystä ja tähän perustuukin lähiruoan suosio. Haluamme tietää mitä syömme, joten suosimme puhdasta ja lähellä tuotettua ruokaa. Tiedostamme myös, että oma kulutuskäyttäytymisemme vaikuttaa suoraan paikalliseen aluetalouteen ja alueemme elinvoimaisuuteen. Haluamme tukea paikallista työtä.
Haluamme syödä ruokaa, jonka alkuperän tunnemme, tiedämme missä ja miten ruoka on tuotettu ja mitä kautta ruoka on kulkenut lautasellemme. Mutta jos tuottaja ei itse kerro, miten puhtaita, laadukkaita ja missä tuotettuja hänen elintarvikkeensa ovat, miten asiakas sen voisi tietää? Tuottajan on viestittävä asiakkaalle, mikä hänen tuotteestaan tekee erinomaisen. Onko hyvän laadun takana tuotantotapa tai -olosuhteet, lajike vai mikä? Esim. saksalaista juustoa myydään kertomalla tilan historiasta, pitkästä perinteestä ja vuoristoniityillä laiduntavista lehmistä. Vaikka lähiruoan arvostus on meillä noussut, on sen näkyväksi tekemisessä vielä paljon työtä ja monta tarinaa kerrottavana.

Alkuperällä on tosiaan merkitystä ja sitä myös merkitään. Esim. Joutsenmerkki, Hyvää Suomesta, Maakuntien Parhaat, EU:n luomutunnus lehtimerkki, Aurinkomerkki tai Leppäkerttumerkki ovat laajalti tunnettuja. Näistä huolimatta ja näiden lisäksi Saimaan alueella on otettu käyttöön D.O. Saimaa –merkki viestinnän avuksi.

D.O. –alkuperämerkki elintarvikkeiden ja ruokatuotteiden viestinnässä

D.O.-alkuperämerkkejä (designation of origin) on myönnetty Euroopassa erimerkiksi Espanjassa ja Italiassa. Merkkiä käyttää laaja joukko erilaisia paikallisesti tuotettuja erikoistuotteita, kuten oliiviöljyjä, viinejä, erikoiskinkkuja, juustoja, viinietikkaa, hunajaa, kalaa, lihatuotteita, makkaroita, mausteita, hedelmiä, vihanneksia, viljatuotteita, riisiä ja leivonnaisia.
Ruoka, vesi ja metsät ovat Etelä-Savon vuoteen 2030 ulottuvan maakuntastrategian kolme kärkeä. D.O. Saimaa -merkki tukee maakunnan halua erottautua erityisesti puhtaalla ruualla ja omaleimaisella ruokakulttuurilla. Haluamme olla puhtaasti paras maakunta, joka tunnetaan ja tunnistetaan puhtaan alkuperän omaavista tuotteista ja jalosteista. Tähän kehitystyöhön D.O. Saimaa -merkki tuo lisää vauhtia.
D.O. Saimaa -merkki kertoo korkeasta laadusta ja vastuullisuudesta niin meille paikallisille kuluttajille kuin kansainvälisille matkailijoillekin. D.O. Saimaa -tuotteissa hyvä tarkoittaa paitsi makua ja korkeaa laatua, myös positiivista vaikutusta ympäristöön, paikalliseen ruokakulttuuriin, alueen elinvoimaisuuteen ja yhteiskuntaan. Merkki tuo lähiruokaa näkyväksi kuluttajille. Samalla se antaa elintarvikkeiden tuottajille ja ravintoloille lisäarvoa, joka näkyy toivottavasti myös parempana hintana.
Saadakseen D.O. Saimaa -merkin tuotteelta ja sen tuotannolta edellytetään, että
• tuote tai raaka-aine on tuotettu, käsitelty ja jalostettu Saimaan alueella (n. 100 km säteellä Saimaan vesistöstä)
• valmistusprosessi on korkealaatuinen
• gastronomiset kriteerit täyttyvät
• yhteiskuntavastuulliset kriteerit täyttyvät ja
• valmistusprosessi on kestävän kehityksen mukainen.

 

Hyvätuuli Highlandin lihoille on myönnetty D.O. Saimaa laatumerkki. Hyvätuuli Highlandin tuotteita löytyy myös ruokaasuomesta.fi-palvelusta.

 

D.O. Saimaa –merkkiä ovat ensimmäisessä aallossa alkaneet käyttää Heikkilän Yrttitila Mikkelissä, Temolan Viinitila Puumalassa, Tiisanmäen lammastila Savonlinnassa, Luomutila Siiriäinen Hirvensalmella, Kerimäen kalafile järvikalatuotteissaan, Hyvätuuli Highland Jäppilässä, mikkeliläinen Raijan aitta marjatuotteissaan, juvalainen Rapion mylly ja Pyyn tila Mikkelissä. Vastaavasti ko. tuottajien tuotteita ovat sitoutuneet käyttämään Anttolanhovi ja Bistro Vilee Mikkelissä, TeaHouse of Wehmais Juvalla ja Sahanlahti Puumalassa.

Parasta aikaa asiantuntijaraati käsittelee uusia hakemuksia, joten D.O. Saimaa –tuotteiden ja tuottajien joukko laajenee koko ajan.

 

Merkkiä haetaan netin kautta

Merkin käyttöoikeuden hakeminen tapahtuu www.dosaimaa.fi -nettisivuston kautta. D.O. Saimaa -merkki on tae hyvästä laadusta, eikä sen myöntämisestä ole tarkoitus tehdä mitään läpihuutojuttua. Merkin saaneiden tuotteiden alkuperä pystytään jäljittämään, tuotantoprosessi on läpinäkyvä, tuotteiden laatu korkea ja tuotteilla on gastronomista arvoa eli ne on valmistettu erinomaisista raaka-aineista. Yritys voi saada merkin tuotteilleen, jotka asiantuntijaraati hyväksyy.

Käyttöoikeus myönnetään kriteerit täyttäville tuotteille 200 eurolla kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Merkkiä hallinnoi Etelä-Savon maakuntaliitto, jossa ollaan hyvin avoimia ja valmiita käymään keskustelua ja sparraamaan, mikäli muilla alueilla herää kiinnostus ottaa vastaava D.O. -merkki käyttöön.

 

Laatu- ja alkuperämerkki myös design- ja taidekäsityötuotteille

Aloite D.O. Saimaa -merkin käyttöönotosta ja lanseeraamisesta tuli ruokamatkailua kehittäviltä yrittäjiltä. Kun merkki julkistettiin, innostuivat luovan alan toimijat myös D.O. Saimaasta ja näkivät, että merkki toisi heillekin lisäarvoa. Niinpä maaliskuun 2017 lopussa avautuu hakuun uusi D.O. Saimaa -tuotekategoria. Tällöin tuotemerkkiä voi hakea myös Saimaan alueella suunnitelluille sarjassa tai piensarjassa valmistettaville design- tai taidekäsityötuotteille tai monistettaville taideteoksille. Tässäkin kategoriassa merkki on tae paikallisesta osaamisesta, korkeasta laadusta ja ympäristövastuullisuudesta.

 


Lisätietoja www.dosaimaa.fi ja
kehittämispäällikkö Heli Gynther, Etelä-Savon maakuntaliitto,

puh. 040 7737 285, heli.gynther@esavo.fi

 

 

 

 

 

 

Kommentointi